Google Maps Recensionstjänst
Transparens blir alltmer relevant för konsumenter. Fokus på transparens har lagts på...
Transparens blir alltmer relevant för konsumenter. Vikten av transparens kan till stor del tillskrivas tillgången till stora mängder information om vilket företag som helst. Numera är det ingen överraskning att konsumenter undersöker ett företag innan de köper en produkt eller tjänst. Faktum är att nästan 88% av konsumenterna har läst recensioner för att bedöma kvaliteten på ett lokalt företag. En betydande del av denna undersökning görs ofta genom Google.
För att verkligen belysa affärsimplikationerna av Google, rapporterade en liknande undersökning att 72% av konsumenterna var förvånade över att positiva recensioner fick dem att lita mer på ett lokalt företag än de annars kanske skulle ha gjort. Detta ger en utmärkt möjlighet för lokala företag att skaffa sig en konkurrensfördel gentemot nästa företag genom att samla in Google-recensioner. Å andra sidan skapar snabbt bemötande av negativa recensioner en känsla av brådska, vilket fortsätter att bygga kundförtroende.